חינוך

סיורים לבתי ספר:

במרכז מורשת תוכניות העשרה לתוכנית הלימודים, תוך שימת דגש על מורשת, יהדות, מסורת ועוד. אנו במרכז מורשת מתאימים את הסיור לתלמידי בית הספר בהתאם לדרישות המורים ולצרכי בית הספר, צרכים לימודיים, חינוכיים, חברתיים וערכיים.

התלמידים יעברו במרכז מורשת מסע קסום אל המורשת האותנטית של יהודי תימן החל ממחוזות תימן ועד ההתיישבות בארץ ישראל. הסיור יפתח בצפייה של סרט קצר “אלפיים שנות גלות” המציג את הרצון של יהודי תימן לעלות לארץ ישראל ואת הקשיים שעברו עד לרגע המיוחל באדמת הקודש. בסיום הסרט תבקרו במגוון תערוכות שמעבירות באמצעות צילומים אותנטים, ציורים וצילומים את חייהם של  הקהילה היהודית בתימן, המסורת, הדת, הגאווה והכמיהה לארץ הקודש- ארץ ישראל. זאת בנוסף לתערוכות המציגות את חייהם של יהודי תימן לאחר עלייתם לארץ ישראל. עוד במרכז תערוכות של תשמישי קדושה, תכשיטים של מיטב הצורפים מתימן ומהארץ, כלי בית שעברו את כל המסע הארוך מתימן לארץ ישראל, כתבי קודש ומגילות מלפני מאות שנים, שולחן אינטראקטיבי מיוחד שמביא את עולם הרוח של יהודי תימן ועוד.

אנו, במרכז מורשת נדאג להתאים לכל שכבת גיל תכנים מתאימים שיועברו על ידי מדריכים מקצועיים באופן חוויתי ומעשיר. מעבר לסיור המוצע ניתן לשלב גם שיעור חוויתי על הכתב העברי עם בר עמ”י בן ציון.

להזמנות סיורים גליה פרחי
מייל: galia@bet-moreshet.co.il
חייגו כעת: 052-3650617

שתפו לחברים:

סיור לאנשי חינוך בבית מורשת יהדות תימן ותפוצות ישראל
נפתלי הילגר - מוזיאון בית מורשת תימן
נפתלי הילגר - מוזיאון בית מורשת תימן
תצוגה - בית מורשת
נפתלי הילגר - מוזיאון בית מורשת תימן
תצוגה בבית מורשת
תצוגה - בית מורשת
תצוגה בבית מורשת
תצוגה - בית מורשת
סיור לאנשי חינוך בבית מורשת יהדות תימן ותפוצות ישראל

מעוניינם בסיור מרתק משלכם?
השאירו שם ומספר טלפון ונחזור אליכם בהקדם!

Fill out this field
Fill out this field
Fill out this field
השתלמויות לאנשי חינוך:

במרכז מורשת ניתן לערוך כנסים, השתלמויות וימי עיון לסטודנטים, מורים, מפקחי ומנהלים. נשמח להזמינכם לסיור אצלנו, בו נבחן ונעמיק בסיפורים של יהודי תימן, במסורת הייחודית, בכמיהה וברצון להעלות לארץ ישראל, בקשיים, במכשולים ובסיפורים המעניינים של העלייה התימנית.

בנוסף לסיורים במרכז מורשת ניתן לערוך סיורים היסטוריים ורוחניים בשכונות שעריים ומרמורק, השכונה הראשונה להתיישבות התימנית במושבות עם מיטב המדריכים- מומלץ! וסדנאות עם אומן המיקרוגרפיה בר-עמ”י בן ציון, אשר בסדנאותיו ינתח את יצירותיו, אשר הם כלי נפלא לפיתוח המושג “התבוננות”.
ניתן לבנות יום עיון בהתאם לדרישות ולרצונות שלכם ושל תוכנית הלימוד המיועדת.

אנו מבטיחים חוויה תרבותית מעשירה!

שתפו לחברים:

סיור לאנשי חינוך בבית מורשת יהדות תימן ותפוצות ישראל
סיור לאנשי חינוך בבית מורשת יהדות תימן ותפוצות ישראל
חינוך בבית מורשת יהדות תימן ותפוצות ישראל
סיור לאנשי חינוך בבית מורשת יהדות תימן ותפוצות ישראל
סיור לאנשי חינוך בבית מורשת יהדות תימן ותפוצות ישראל
סיור לאנשי חינוך בבית מורשת יהדות תימן ותפוצות ישראל

מעוניינם בהשתלמות מעשירה משלכם?
השאירו שם ומספר טלפון ונחזור אליכם בהקדם!

Fill out this field
Fill out this field
Fill out this field
סדנת הכתב העברי:

במרכז מורשת מוצגות יצירותיו של בר-עמ”י בן ציון בתערוכת הכתב העברי.

בר-עמ”י מכין את יצירותיו המקוריות בשיטה העתיקה בעולם, כתיבה על גבי קלף באמצעות קולמוס נוצה ובדיו מיוחד.

המביט ביצירות ממרחק, רואה עיצוב גאומטרי מעניין או ציור. המתבונן מקרוב, יגלה להפתעתו כי היצירות הן כתיבה, אותיות, מילים, משפטים ופסוקים ולא ציור. כל היצירות נכתבו בכתב זעיר הנקרא “מיקרוגרפיה” (המיקרוגרפיה, שימשה כאומנות המלכים). היצירות מכילות טקסטים שלמים או ספרים שלמים מתוך המקורות.

כל יצירה היא “שער” לעולם קסום ויפה של ערכים ומסתוריות. המתבונן, החודר לנבכי היצירה יגלה משמעויות רבות. קיים שילוב אופטי-אופטימאלי בין הטקסט לבין צורת היצירה.

תכניות מיוחדות לגן:

 בימים נוראים:

  • סיפור השופר, שמיעת תקיעות מבעל תוקע,  הצגת שופר תימני מסולסל, ושופרות אחרים. ילדים מנסים (ומצליחים) לתקוע בשופר.
  • ילדים מאחלים לעצמם, למשפחה, לחברים ברכות מיוחדות ובזמן תקיעת השופר, האיחולים עולים למעלה עם קולות השופר ויחזרו לשנה טובה

לפני חג שבועות:

  • סיפור התורה- התורה מספרת “איך הגעתי לעולם” מי כתב אותי? איך כתבו אותי?  איפה מקומי?       ארון הקודש בבית הכנסת… ועוד. הילדים ימששו קלף, מזוזות תפילין ויריעות של ספרי תורה. הילדים יראו את האותיות המיוחדות של ספר התורה, יזהו חלק מהאותיות, ינסו לקרוא מתוך התורה וישמעו איך קוראים בתורה…

קבוצות של 42 ילדים-

סדנא-אות כלליות לגן וכתות א’ -ג’-
סדנא: סודה של הנוצה (הכרת המקצוע:”סופר-סת”ם”)

בסדנא מספר האמן בר-עמי על 22 ילדיו הלוא הן 22 האותיות של האל”ף-בי”ת שלימדו אביו כבר בהיותו בן 3 שנים. מספר הוא על האוצר הגדול אשר מחזיק בו אביו כבר יותר מ-500  שנה, וחושף לפני כולם את האוצר: הלוא היא הנוצה!

התלמידים משתתפים בחוויה ורואים את האמן “מראיין” את הנוצה והיא..הנוצה.. מתחילה לספר “בעצמה” את סיפורה המרתק. מה בכוחה לעשות? למה היא מיועדת? ועוד…

על מה כתבה הנוצה ה”אילמת” את כל מה שרצתה לומר? על הקלף !

הקלף מופיע ! והאמן “מראיין” גם אותו, והוא..הקלף…מספר את סיפורו. מספר את עצמתו כי הוא יכול לשרוד מאות בשנים ו”מבקש” מהתלמידים לנסות לקרוע אותו.

וכאן יבוא סיפור הדיו המיוחד לספר תורה שלא נמחק  מאות בשנים בזכות הפורמולה (הנוסחה) של הכנתו שהיא סודית! ורק סופרי-סת”ם בודדים נשארו בעולם שיודעים להכין דיו מתאים לכתיבת ספר-תורה!

ההפתעות במשך השיעור הן רבות ומגוונות התלמידים משתתפים אישית בחויית הכתיבה בנוצה ע”ג  דפים לבנים. בדיו מיוחד של סופר סת”ם, ויבינו שבפעולה זו עשו מעשה שיישאר למשך מאות בשנים. (לא מומלץ להגיע עם בגדים חגיגיים, מחשש כתמי דיו…)

בסדנא זו גם יוצגו כלי עבודתו של הסופר, יריעות של ספר תורה ותערוכה מיוחדת של אמנות המיקרוגרפיה  היהודית, ציורים שנעשו ע”י אותיות עבריות זעירות ,התרגשות גדולה  והחוויה מיוחדת זעירות ,התרגשות גדולה  והחוויה מיוחדת!!!

בתכנית יוצגו מזוזות, תפילין ויריעות  של ספרי תורה. תלמידים ימששו בידיהם את המוצגים. התכנית משולבת  בהצגת שקפים של יצירות אמנות, ציורים  שצוירו באמצעות  קולמוס באותיות בלבד.

סדנא-אות לכיתות ד’-ו’-
הנושא: מסע – על כנפי האותיות

האמן  בר-עמ”י יפתח בסיפור מרתק ויגלה את השיטה העתיקה בה החל ללמוד את סודות האותיות עוד בהיותו ילד צעיר. ישיר לתלמידים את השיר המיוחד והקצר  אותו לימד אביו :”יו”ד למעלה ,יו”ד למטה ,וא”ו באמצע”

התלמידים יודרכו לראות באות אל”ף מעבר למה שראו בה עד היום וינסו לחוות את דעתם מה הם רואים בה מעבר ל-3- קוים היוצרים אותה. ננסה לעבור גם על אותיות אחרות ולראות מה טמון בהן ומה הן יכולות לספר לנו.

האמן יציג בתצוגה מרוכזת את כליו של הסופר-סת”ם ויראה על שקף את צורת כתיבת האותיות והמיוחד בהן. בעיקר יראה את כיוון האותיות .יגלו התלמידים בעצמם שבלשון הקודש, כיוון הכתיבה של כל האותיות, בלי יוצא מן הכלל, הוא מלמעלה למטה המבטא כוון של שאיבה מלמעלה אל הקלף הגשמי.

בר-עמי יספר על משפט אזהרה מיוחד שאביו הזהירו לפני שהוא כותב אות עברית: “טבול את הקולמוס בלבך ובמוחך וכך תכתוב אות עברית!” והכוונה היא כי יש להתייחס לכל אות בעברית במחשבה וברגש כי כל אות היא יישות בפני עצמה., ובהתחברם יחד יבטאו רעיונות.

מקור אזהרה זו הובילה את בר-עמי ליצור יצירות אמנות בעלות משמעויות רבות, ואת עצמתן יחוו התלמידים בהמשך הסדנא.

בסדנא יגלו התלמידים את האמנות המיוחדת, ציורי-כתב זעיר המבטאים רעיונות וערכים יהודיים, ינסו בעצמם לגלות מה צפון בציורי הכתב ויקבלו הדרכה ועידוד ליצור יצירות אמנות או לבטא את עצמם בכל דרך אחרת.

יצירות האמנות יוצגו בסוף הסדנא כתערוכה, יתבוננו בהם התלמידים וייהנו ממה שעיניהם רואות ומתבוננות.

סדנא-אות לכתות חטיבה

הנושא: “מתבוננים”

אנו חוקרים (את האותיות והשפה העברית) מגלים ונהנים.

האמן בר-עמי יפתיע בפתיחה מרתקת הקשורה לאותיות העבריות.  ישתמש במושגים יסודיים אשר משתמש בהם בכתות הבינוניות ויטה את כובד המשקל של הסדנא מחקירת האות אל”ף  לחקירת אותיות מיוחדות באלף-בית

התלמידים מכוונים ל”פקוח” את עיניהם ולגלות בעצמם כי המילים בעברית דומות לציורים המבטאים את המשמעות הפנימית.

התלמידים יקבלו כלים ומפתחות להבנת סודות יצירות האמנות המצוירות באותיות של מיקרוגרפיה,  ינסו להבין בעצמם את המסתתר בהן ועקב הגילויים האישיים שלהם, ירוויחו הרגשה נפלאה של גילוי דברים כמוסים שהאמן הצפין ביצירותיו. חווית הגילוי גורמת לשמחה והרגשת סיפוק של יכולת אינטלקטואלית.

התכנית תלווה בפיצוח חידות מעניינות  ותיקונים של שיבושי לשון…

התכנית מתאימה עצמה למועד של השנה  (תלוי באיזה חודש מועברת התכנית).   גם יצירות אמנות מיוחדות הקשורות למועד השנה או לנושא הנלמד בכיתה או בבית-הספר יובלטו במיוחד.

יינתן זמן מתאים לשאלות התלמידים ולתשובות האמן.

בסיום הסדנא תוצג התערוכה המיוחדת של אמנות המיקרוגרפיה. התלמידים ישאלו שאלות ויקבלו תשובות מהאמן במקום.

תכנית לתלמידי התיכון

הנושא: צפנת-פענח

בר-עמי יפתח את תכניתו בסיפור הפתעה הקשור לאותיות

יחשוף בצורה מרוכזת את סודות האותיות: אל”ף, יו”ד ואותיות נוספות בהתאם לרמה של הקבוצה.

ינחה את התלמידים להתבונן במילים אחדות בלשון העברית יגלו את סודן, יחשפו ביטויים אחדים והמיוחד שבהם.. יובאו מספר חידות “קלות” או קשות” לפיצוח. יגלו מספר אפשרויות הקשורות לנושא “אנגלית ועברית שפות אחיות?”

יוצגו יצירות האמנות של המיקרוגרפיה וינתחו את הסודות הצפונים בהם.

וחיבור אל הערכים המוצפנים ביצירות בהדגשה של הערך : “התבוננות” וערך הקשור ל”אהבת הזולת” ו”הכרת התודה” לכל דבר בחיים  ולכל אדם בדרכנו במסלול החיים

בכיתות הגבוהות ניתן להוסיף – במידה ויש זמן – את הסיפור המפתיע של ר’ יונתן אייבשיץ אשר הצליח בזכות חכמת האותיות להציל  45760 יהודים אנשי קהילתו. הוא השתמש  בקוד מסוים אשר לא הצליחו לפענחו עד היום! התלמידים יקבלו זאת כאתגר לבדוק מהו אותו קוד שהשתמש בו ר’ יונתן אייבשיץ.

הכתב העברי
הכתב העברי
הכתב העברי
הכתב העברי
הכתב העברי

סדנת הכתב העברי היא סדנא מרתקת, מעשירה ומהנה במיוחד.

השאירו שם ומספר טלפון ונחזור אליכם בהקדם!

Fill out this field
Fill out this field
Fill out this field
תפריט