About

מיצב '1,053' | קשת כהן

מיצב המספר את עדויותיהם של משפחות פרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן.

המיצב ׳1,053׳ מבקש לספר את סיפוריהם של 1,053 הילדים והילדות שמקרי היעלמותם עלו בשלוש ועדות החקירה שהקימה המדינה בנוגע לפרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן. היצירה מתארת את הפרשה דרך הפריזמה של עדויות המשפחות, בהתבסס על מסמכי דוחות הועדות. פרטי הילדים שמצוינים על גבי הקרטונים לקוחים מתוך המסמכים של ועדות החקירה שהועלו לפני כחמש שנים לאתר האינטרנט של ארכיון המדינה והונגשו לכלל הציבור.

כל ילד מיוצג על גבי קרטון חלב, על פי סדר אלפביתי של שם הילד/ה, כאשר מקרים של אחים מאותה המשפחה נמצאים על שתי פאות סמוכות על אותו קרטון חלב.

כל צבע מייצג ועדת חקירה אחרת: ירוק – ועדת בהלול-מינקובסקי שמסקנותיה פורסמו בשנת 1968, בז׳ – ועדת שלגי משנת 1994, ותכלת עבור ועדת כהן-קדמי משנת 2001. קרטוני החלב השחורים מייצגים את הילדים העלומים שועדות החקירה קבעו שגורלם אינו ידוע.

קרטון החלב שימש בעבר כפלטפורמה למודעות חיפוש ילדים נעדרים, ומעבר להיותו מדיום פרסומי, הוא מגלם בתוכו נרטיב של משפחה, אמהות, ובית שעומדים בניגוד לעדויות שמובאות על גביהם ומעצימות אותן. המיצב מעלה שאלות בנוגע ליחס שקיבלו המשפחות ומציף אל פני השטח את תחושות העקירה, ההשפלה, האטימות, ההסתרה וההרחקה שמלוות אותן עד היום. הצלקת הקשה שנותרה מאותם רגעי אובדן היא היא לבה המדמם של הפרשה, מעבר לשאלה מה עלה בגורל הפעוט ובין אם נפטר או נמסר לאימוץ.

בשנת 1954 נולד לסבתי רימונד כהן ז״ל בנה הרביעי, פנחס כהן, ובהיותו בן שנה נעלם מבית החולים, מבלי שהמשפחה ראתה את גופתו או קיבלה תעודת פטירה. כאבה של סבתי היה גדול מנשוא והיא לא פנתה לועדות החקירה שהוקמו בשנים אחר כך. לצערי, סבתי הלכה לעולמה בשנה שעברה, נושאת עמה את סימני השאלה לעד.

העבודה נעשתה במסגרת פרויקט גמר במחלקה לתקשורת חזותית באקדמיה בצלאל, בהנחייתו של ארנסטו ביכובקי רז, בשנה״ל תשפ״א 2021.

קשת כהן, 27, מעצבת גרפית ובוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל לשנת 2021. קשת בת הזקונים של נסים ומרגלית כהן, יוצאי מרוקו ועיראק, נולדה בדימונה וגדלה בנעוריה באשדוד. בוגרת תנועת הנוער ׳הצופים׳ ושירות צבאי של שלוש שנים כמדריכת סימולטור בחיל האויר. כהן מאמינה באחריות שלה כמעצבת ליצור שיח חברתי, ליצוק סיפור אל תוך פורמט ויזואלי, ולתווך נושאים שמעסיקים אותה — באמצעות יצירה.

פתיחת תערוכה: 5.1.22

* קרדיט תמונה: צילום: דניאל דנוך